CPH har grundet stigende passagertal fundet det nødvendigt at foretage ud- og ombygning af Terminal 2 inkl. Arkaden for at imødekomme luftfartsmyndighedernes krav til passagerarealer og check-in områder med tilhørende køarealer.
Projektet omfatter ombygning af den nordlige liggende kontorfløj mod Terminalgade i den eksisterende Terminal 2, herunder omfattende ændringer og tilpasninger af eksisterende bærende og stabiliserende konstruktioner. De nuværende blandede funktioner i stueetagen ombygges med henblik på primært at etablere mere plads til passagerfunktioner heriblandt større flowarealer, udvide køarealer til bagagedrop, nye arealer til selv check-in samt etablering af nye vindfang, kommercielle arealer, nye billet- og handlerkontorer mv. Derudover skal der etableres nye flugtvejstrapper gennem den eksisterende bygningsmasse fra stueetage til 2. sal.
I Arkadebygningen etableres nyt Check-in område med tilhørende køareal ved ombygning af en del af de eksisterende kommercielle- og servicefunktioner, ligesom den udbygges mod nord. Projektet vurderes at være særdeles installationsteknisk komplekst, da der skal udføres gennemgående ændringer og ombygninger af eksisterende tekniske installationer, bl.a. gennemgribende ændringer af eksisterende centrale tavle- og teknikrum samt eksisterende hovedføringsveje. Det kan forventes, at der skal gennemføres større ombygninger i eksisterende sprinklercentraler, kølemaskinrum, centrale ventilationsrum, hovedluftindtag, el-tavlerum, samt at eksisterende installationstekniske hovedkoncepter skal ændres og tilpasses fremtidige forhold.
Projektet planlægges og gennemføres med høj fokus på installationsmæssig forsyningssikkerhed gennem udførelsesfasen, da lufthavnen skal være i fuld drift gennem udførelsesfasen. Entreprisen gennemføres i hovedentreprise med partnering. I partneringsamarbejdet skal entreprenøren deltage i hovedprojekteringen med sin viden om bygbarhed mv.
Ordregiver: Københavns Lufthavne A/S, Kastrup.
Kontaktperson: Projektchef Henrik Vahlun.
Projektchef Henrik Vahlun.
Anlægssum: Samlet anskaffelsessum 505 Mio. kr. ekskl. moms.
Samlet anskaffelsessum 505 Mio. kr. ekskl. moms.
Areal og type: Ombygning 16.500 m2
Ombygning 16.500 m2
Nybygning 3.000 m2
Udførelsesperiode: 2011 -
2011 -
Ydelser/rollen: Udarbejdelse af oplæg til samarbejdsform og entreprisemodel
Udarbejdelse af oplæg til samarbejdsform og entreprisemodel
Udarbejdelse af udbudsstrategi
Tids- og aktivitetsplan for den samlede proces
Medvirken ved udarbejdelse af byggeprogram
Gennemførelse af to Totalrådgiverudbud som EU-udbud inkl. udbuds- og konkurrencebetingelser, totalrådgiveraftale mv.
Opfølgning på udarbejdelse af projektforslag
Gennemførelse af to Entrepriseudbud son EU-udbud inkl. udbuds- og konkurrencebetingelser, entrepriseaftaler mv.
Gennemførelse af kontraktforhandlinger og kontraktindgåelse
Gennemførelse af opstartmøder og overdragelse opfølgning på projektering og udførelse til bygherrens projektorganisation
Om nøglepersoner: Bygherrerådgiverens nøglepersoner er fortsat tilknyttet opgaven.
Bygherrerådgiverens nøglepersoner er fortsat tilknyttet opgaven.
Honorarstørrelse: Bygherrerådgiverens honorar andrager 2,5 mio. kr.
Bygherrerådgiverens honorar andrager 2,5 mio. kr.